Kilometre taşı.
Gazyağı ocağı, gazocağı satıcısı, tamircisi.
Büyük ışıkları yani uzun farları kısmak. (bkz: Dipping the lights)
(bkz: birkan uzun)
bilmediği ya da anlamadığı halde her işe karışan bodur kişi.
"hade be bondoboksi. sen garışma bu işe."
"hade be bondoboksi. sen garışma bu işe."
sürekli şikayet edip, sızlanıp yakınan kişiler için söylene söz.
Adanın en köklü ailelerinden olan Menteizadeler ailesinin bir ferdi olarak 1782 yılında Lefkoşa'da doğdu. Lefkoşa'da Arapça, Farsça ve dini ilimler alanlarında aldığı eğitim sonrasında verdiği dersler sayesinde müderrislik unvanını aldı. Müderrislik yaptığı sırada, Osmanlıda Yunan ayaklanmasını ardından olayların Kıbrıs'a da sıçramasından endişe duyan Sultan II. Mahmud'un 1828 yılında Lefkoşa'da kendi adına bir kütüphane yaptırıp buraya kitap bağışında bulunması üzerine, Kıbrıs halkı adına sultana şükranlarını sunmak ve kütüphanenin inşasına tarih düşürmek için kırk sekiz beyitlik bir kaside yazdı. Bu kasidenin Sultan Mahmud tarafından çok beğenilmesi üzerine, Hilmi Efendi İstanbul'a davet edildi.
İstanbul'da yeni kurulan Asakir-i Mansure-i Muhammediye ordusunun resmi geçidi sırasında irticalen söylediği medhiyenin Sultan Mahmud tarafından beğenilmesi üzerine sultanü'ş-şuara unvanı ile taltif edildi. Sultan Mahmud için doğum gününde yazdığı mevlid'i bırakıp gizlice bir gemiyle Kıbrıs'a döndü. Ancak Hilmî Efendi, İstanbul'dan izinsiz ayrılması sebebiyle cezalandırılmak yerine, Kıbrıs'a dönüşünde, adanın müftülüğüne atanarak ödüllendirildi. 1828 yılından hayatını kaybettiği 1847 yılına kadar kadar, Kıbrıs Esnaf Teşkilatı'nda yirmi yıl şeyh i seb'a 'lık yaptı.
İstanbul'da yeni kurulan Asakir-i Mansure-i Muhammediye ordusunun resmi geçidi sırasında irticalen söylediği medhiyenin Sultan Mahmud tarafından beğenilmesi üzerine sultanü'ş-şuara unvanı ile taltif edildi. Sultan Mahmud için doğum gününde yazdığı mevlid'i bırakıp gizlice bir gemiyle Kıbrıs'a döndü. Ancak Hilmî Efendi, İstanbul'dan izinsiz ayrılması sebebiyle cezalandırılmak yerine, Kıbrıs'a dönüşünde, adanın müftülüğüne atanarak ödüllendirildi. 1828 yılından hayatını kaybettiği 1847 yılına kadar kadar, Kıbrıs Esnaf Teşkilatı'nda yirmi yıl şeyh i seb'a 'lık yaptı.
İbrahimpaşa Mahallesi Girne Caddesi'nde bulunur.
Mevlevi Tekkesi, 16. yüzyılda burada var olan Arap Ahmet Paşa ile Ferhat Paşa Mevlevihanelerinin üzerine 17. yüzyılda inşa edildi. Osmanlıların adaya hakim olmasından sonra Anadolu'dan gelen değişik mezhep ile tarikatlar arasında önemli bir yeri olan Mevleviler tarafından, hem dinsel hem de kültürel merkez olarak işlev gördü. Mevlevihane'de, derviş hücreleri, semahane, türbe, mutfak ve misafirhane odaları bulunuyordu. Dervişlerin, uzun yıllar sema ayinleri düzenlediği bu tekke, son şeyhi Şamlı Selim Dede'nin vefat ettiği 1954 yılından belli bir süre sonra ibadete kapatıldı ve ilk kez 30 Nisan 1963 tarihinde “Kıbrıs Türk Etnografya Müzesi' olarak ziyarete açıldı.
Mevlevi Tekkesi, 16. yüzyılda burada var olan Arap Ahmet Paşa ile Ferhat Paşa Mevlevihanelerinin üzerine 17. yüzyılda inşa edildi. Osmanlıların adaya hakim olmasından sonra Anadolu'dan gelen değişik mezhep ile tarikatlar arasında önemli bir yeri olan Mevleviler tarafından, hem dinsel hem de kültürel merkez olarak işlev gördü. Mevlevihane'de, derviş hücreleri, semahane, türbe, mutfak ve misafirhane odaları bulunuyordu. Dervişlerin, uzun yıllar sema ayinleri düzenlediği bu tekke, son şeyhi Şamlı Selim Dede'nin vefat ettiği 1954 yılından belli bir süre sonra ibadete kapatıldı ve ilk kez 30 Nisan 1963 tarihinde “Kıbrıs Türk Etnografya Müzesi' olarak ziyarete açıldı.
İplik Pazarı Mahallesi'nde bulunan KKTC'de faaliyette olan tek orjinal Türk Hamam olan Büyük Hamam'ın, yapım tarihi ve mimarı bilinmemekle birlikte Osmanlılar tarafından 1571-1590 yılları arasında yapıldığı düşünülmektedir.
Kesme taştan yapılmış bir klasik Osmanlı Dönemi yapısı olan hamam Latin kilisesi kalıntıları üzerine yapılmış olup, giriş kapısı ve soyunmalık kısmı ile büyük oranda tarihi kiliseden izler taşımaktadır. Bu hamam, fonksiyonunu Osmanlı döneminden, günümüze kadar devam ettiren birkaç eski eserden biridir.
Kesme taştan yapılmış bir klasik Osmanlı Dönemi yapısı olan hamam Latin kilisesi kalıntıları üzerine yapılmış olup, giriş kapısı ve soyunmalık kısmı ile büyük oranda tarihi kiliseden izler taşımaktadır. Bu hamam, fonksiyonunu Osmanlı döneminden, günümüze kadar devam ettiren birkaç eski eserden biridir.
Bir ticaret ve konaklama merkezi olan Lefkoşa Asmaaltı Meydanı, Lüzinyan döneminden başlayarak Kıbrıs'ın İdari merkezi durumundaki Sarayönü ile dini merkezi durumundaki Selimiye meydanlarının arasında yer almaktadır. Osmanlı dönemi öncesindeki konumuna ilişkin bilgilere sahip olmamakla birlikte, Osmanlı dönemine ait Kumarcılar Hanı giriş koridorundaki Ortaçağ kemeri, Osmanlı dönemi öncesinde şekillenmeye başladığına işaret etmektedir.
Ancak yine de bu meydanı şehir içi ticaret hanlarının yoğunlaştığı bir ticaret ve konaklama merkezi haline getiren Osmanlılar olmuştur. Osmanlı döneminde genel görünümüyle, Lefkoşalılar ile Lefkoşa'ya geçici olarak gelen yerli ve yabancıların çoğu ihtiyaçlarını karşılayan bir merkez durumundaydı. Bu ihtiyaçların karşılanmasına yönelik olarak meydanın çevresinde üç ayrı hanın yanı sıra, hamam, aşhane, fırın, kahvehane, meyhane, şano, bakkal, nalbant ve eğlence yerleri bulunmaktaydı.
Ancak yine de bu meydanı şehir içi ticaret hanlarının yoğunlaştığı bir ticaret ve konaklama merkezi haline getiren Osmanlılar olmuştur. Osmanlı döneminde genel görünümüyle, Lefkoşalılar ile Lefkoşa'ya geçici olarak gelen yerli ve yabancıların çoğu ihtiyaçlarını karşılayan bir merkez durumundaydı. Bu ihtiyaçların karşılanmasına yönelik olarak meydanın çevresinde üç ayrı hanın yanı sıra, hamam, aşhane, fırın, kahvehane, meyhane, şano, bakkal, nalbant ve eğlence yerleri bulunmaktaydı.
doğru yazılışı (bkz: bandobuliyo)'dur.
Bener Hakkı Hakeri, bandabuliyayı “Yiyecek eşyanın tatil günleri dışında, iş saatleri sırasında, birçok satıcılar tarafından satıldığı üstü kapalı büyükçe pazar yeri” olarak tanımlar.
orhan kabataş, kıbrıs türkçesinin etimolojik sözlüğü'nde bandabuliyayı “belediye çarşısı” olarak belirtir.
Bekir Azgın'a göre "her zaman, her tarafta satışların gerçekleştirildiği yer" anlamındadır.
Bener Hakkı Hakeri, bandabuliyayı “Yiyecek eşyanın tatil günleri dışında, iş saatleri sırasında, birçok satıcılar tarafından satıldığı üstü kapalı büyükçe pazar yeri” olarak tanımlar.
orhan kabataş, kıbrıs türkçesinin etimolojik sözlüğü'nde bandabuliyayı “belediye çarşısı” olarak belirtir.
Bekir Azgın'a göre "her zaman, her tarafta satışların gerçekleştirildiği yer" anlamındadır.
Anlamı ayni işi yapan esnaf ve zanaatkarların hizmet verdiği çarşı anlamına gelen Arasta, eski Lefkoşa'nın en önemli alışveriş merkeziydi. Günümüzde toplumsal yaşam ve alışveriş alanı olmaya devam eden Arasta, dizi dükkanlardan oluşan büyüleyici tarihsel doku içinde, yiyecekten içeceğe, tatlıdan tuzluya, giysiden süs eşyalarına ve mücevherata dek çok geniş bir sunum yelpazesinde ziyaretçilerini karşılamaktadır.
Selimiye Mahallesi Selimiye Meydanı'nda bulunur.
Sultan İkinci Mahmut'un emriyle 1829 yılında Kıbrıs valisi Ali Ruhi Efendi tarafından yaptırıldı. Devlet-vatandaş işbirliğiyle kurulan ilk resmi Devlet kütüphanesidir. Klasik Osmanlı dönemi plan ve yapı özelliklerini taşımaktadır. Dış cephelerindeki mermer levhalarda 'Maşallah”, ana kapının üst başında ise “Burası kütüphanedir” yazısı bulunmaktadır.
Sultan İkinci Mahmut'un emriyle 1829 yılında Kıbrıs valisi Ali Ruhi Efendi tarafından yaptırıldı. Devlet-vatandaş işbirliğiyle kurulan ilk resmi Devlet kütüphanesidir. Klasik Osmanlı dönemi plan ve yapı özelliklerini taşımaktadır. Dış cephelerindeki mermer levhalarda 'Maşallah”, ana kapının üst başında ise “Burası kütüphanedir” yazısı bulunmaktadır.
Ali Ruhi Çeşmesi, düzgün kesme buri taşlarından yapılmıştır. Bir kare planına sahip olan çeşmenin üzerinde kubbe vardır. Çeşme, tamamen yıkılmış olan Küçük Medrese'den arda kalmış tek yapıdır. Kıbrıs'ın Osmanlı valisi Ali Ruhi Efendi tarafından yaptırıldığından onun adını taşımaktadır.
Girne Kapısı 1562 yılında yapılmış olup şehri çevreleyen Venedik surlarının orijinal kapılarından biridir. Osmanlı Dönemi'nde onarım gören kapının üzerine, 1821 yılında Türkler tarafından, kubbeli ve dört köşe bir bekçi odası eklendi. Eskiden bu kapı, sabah ezanıyla trafiğe açılır ve akşam ezanıyla kapanırdı. 1931 yılında kapının iki yanına, günümüzdeki yol geçitleri açıldı.
Karamanzade Mahallesi Tanzimat Sokak'ta bulunur.
Lefkoşa surlarının üzerindeki burçlardan on birincisi olan Yiğitler Burcu, yapıldığı Venedik döneminde Rokkas, Osmanlı döneminde ise Kaytaz Ağa adlarıyla bilinen bu burç, günümüzde kamuya açık bir kent parkı olarak kullanılmaktadır. Taksim Futbol Sahası ve Ledra Palas ile Rum kesiminden Dragos Meydanı, Baf Kapısı bu parkın görüş alanı içerisindedir.
Lefkoşa surlarının üzerindeki burçlardan on birincisi olan Yiğitler Burcu, yapıldığı Venedik döneminde Rokkas, Osmanlı döneminde ise Kaytaz Ağa adlarıyla bilinen bu burç, günümüzde kamuya açık bir kent parkı olarak kullanılmaktadır. Taksim Futbol Sahası ve Ledra Palas ile Rum kesiminden Dragos Meydanı, Baf Kapısı bu parkın görüş alanı içerisindedir.
İplik Pazarı Mahallesi Atatürk Meydanı'nda bulunur.
Venedik Sütunu, Sarayönü Meydanı ve Lefkoşa'nın önemli simgeleri arasında bulunmakta olup eski Lefkoşa'nın idari merkezinde yer almaktadır. Sütun, Venedikliler tarafından, antik Salamis kentinden getirilip, bir egemenlik sembolü olarak, eski Lüzinyan Kraliyet Sarayı'nın karşısına dikilmiştir. Sütunun üzerine oturduğu kaidenin çevresinde bulunan asil İtalyan ailelerine ait 6 armadan yalnızca 5 tanesi günümüze gelmiştir
Venedik Sütunu, Sarayönü Meydanı ve Lefkoşa'nın önemli simgeleri arasında bulunmakta olup eski Lefkoşa'nın idari merkezinde yer almaktadır. Sütun, Venedikliler tarafından, antik Salamis kentinden getirilip, bir egemenlik sembolü olarak, eski Lüzinyan Kraliyet Sarayı'nın karşısına dikilmiştir. Sütunun üzerine oturduğu kaidenin çevresinde bulunan asil İtalyan ailelerine ait 6 armadan yalnızca 5 tanesi günümüze gelmiştir
Cumhurbaşkanlığı idari binalarının güney tarafında bulunan bu alan Osmanlı döneminde Şaban Paşa'ya ait bir vakıf malıydı. O yıllarda Lefkoşa'nın sebze-meyve ihtiyacını karşılayan bir bahçe olarak kullanılırken, 20'inci yüzyılın başında hayvan pazarı olarak kullanılmaya başlandı. Lefkoşa'daki ilk sosyal konut yapıları arasında yer alan buradaki bitişik nizamdaki 72 adet konut 1917 – 1955 yılları arasında Evkaf İdaresi tarafından inşa edildi. Lefkoşa Master Plan çerçevesinde Avrupa Birliği'nin mali desteğiyle 2003-2004 yılları arasında restore edildi.
bir diğer adıyla St. Nikolas Kilisesi Selimiye Mahallesi kuyumcular sokak'ta bulunur.
Bizans devri kalıntıları üzerine Gotik nizamda inşa edilen bir kilise yapısıdır. Venedik döneminde Ortodokslar tarafından St. Nickolas adıyla Metropolit Binasına dönüştürülmüş ve Osmanlı döneminin ilk yıllarında tekstil çarşısı olarak kullanılmak üzere Haremeyn'e vakfedilmiştir. 1760'lı yıllarda Lefkoşa'nın ileri gelen Türk, Rum ve Ermeni tüccarların çeşitli gıda maddesi satışı yaptıkları bir iş merkeziydi. 2009 yılında restore edilerek kültür sanat faaliyetlerinde kullanılmak üzere topluma yeniden kazandırılmıştır
Bizans devri kalıntıları üzerine Gotik nizamda inşa edilen bir kilise yapısıdır. Venedik döneminde Ortodokslar tarafından St. Nickolas adıyla Metropolit Binasına dönüştürülmüş ve Osmanlı döneminin ilk yıllarında tekstil çarşısı olarak kullanılmak üzere Haremeyn'e vakfedilmiştir. 1760'lı yıllarda Lefkoşa'nın ileri gelen Türk, Rum ve Ermeni tüccarların çeşitli gıda maddesi satışı yaptıkları bir iş merkeziydi. 2009 yılında restore edilerek kültür sanat faaliyetlerinde kullanılmak üzere topluma yeniden kazandırılmıştır
Ayyıldız Mahallesi locan sokak'ta bulunan kilise.
1758 yılında Başpiskopos Philatheos döneminde yapılan kilise, adını Aziz Luka'dan almıştır. Günümüzde Halk Sanatları Derneği (HAS-DER) idari merkez binası olarak kullanılmaktadır.
1758 yılında Başpiskopos Philatheos döneminde yapılan kilise, adını Aziz Luka'dan almıştır. Günümüzde Halk Sanatları Derneği (HAS-DER) idari merkez binası olarak kullanılmaktadır.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?