cemal mida

tapba lamarina
1941 yılında haksız yere beş yıla mahkum edi­lince hapishaneden kaçıp dağa çıkar, kendini ihbar edeni vurur, kılıktan kılı­ğa girerek hem polisten kaçar hem de zenginlerden haraç alarak saklanır, ken­disinden korkanların ve kendisine hay­ran olanların yataklıkları sayesinde uzun müddet yakalamaz ve arkadaşlarının kurduğu tuzak sonucu ayağından yaralanırsa da polisten kaçmayı başarır. Yaralarını tedavi ettirmek için gittiği yerde polise ihbar edilmesi sonucu ya­kalanır ve idam edilir.

Bulliler ve Cemal Mida'nın meşru müdafa ve intikam dışında kimseyi öl­dürmedikleri bilinmektedir. Bu hususta, Cemal Mida'nın mahkemesinde bizzat dinleyici olarak bulunan ve 1970 yılında 80 yaşında olan Blâdan köyünden Hakkı Mulla Osman'ın derlemeci Oğuz Yorgancıoğlu'na söyledikleri Kıbrıs Türkü'nün halk kültürüne yansıyan onun hakkındaki "suçsuzluğuna” ve “haksız yere” asılmışlığına” olan inancını ortaya koyacak ma­hiyettedir.

“Girdim ben da muhakemeye. Dedi Hakime, ben yalan söylemem. Bu gumandannara birkaç lâf söyleycem. Eğer yalanısa söylesinner. ben fenalık edenleri öldürdüm. Gabahatsızları değil. Siz gumandan efendiler falan yerde oturdunuz, ekmek yerkan bıçağınız ki sustalıdır gayboldu. Nerededir zanne­dersiniz? Ben aldım. Siz meşenin kökü­ne yakın oturudunuz, ben da onun altın­daki mağaradaydım, isdesem sizi öldü­rürdüm. Siz falan meradaki çam ağacı­nın altından geçdiniz. Bu kadar
kişiydi­niz, falan alan işedi, falan bu lakırdıyı söyledi. Gumandannar şaşırıp galdılar. Ama gene da asdılar adamı.”

Kaynak: KIBRIS TÜRK HALK KÜLTÜRÜNDE HALK KAHRAMANI KALIBI VE SOSYO-PSİKOLOJİK İŞLEVLERİ
Doç.Dr.Özkul ÇOBANOĞLU
bu başlıktaki tüm girileri gör

neden bekliyorsun?


bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?

üye ol